30. 3. 2019

Ve čtvrtek 28. března jsem se zúčastnila jednání Zastupitelstva Jihomoravského kraje, které projednávalo Zprávu o uplatňování zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje.

Územní studie pro Brno a okolí, o kterou se tato zpráva opírá, navrhuje trasování komunikace D43, dříve R43 a nově také S43, přes obydlené části města Brna, například přes Bosonohy a Bystrc, které tak zcela fatálním způsobem poškozuje. Studie, která jako nejvýhodnější ze všech více než 20 prověřených variant vyhodnocuje stavbu v původní trase takzvané Hitlerovy dálnice přes Bystrc akolem hráze Brněnské přehrady, je naprosto nepřesvědčivá a budí dojem účelové manipulace.

Vystoupila jsem na jednání v sekci vyhrazené pro zástupce veřejnosti, kde jsem krajské zastupitele vyzvala, aby rozhodli ve prospěch skutečného obchvatu Brna a neprosazovali dávno překonaný záměr z první poloviny minulého století.

Náměstek hejtmana Martin Maleček mě však odkázal na to, že primátorka města Brna jasně deklarovala, že vybudování trasy D43 přes Bystrc je celobrněnským zájmem. Zpráva o uplatňování zásad územního rozvoje byla schválena většinou hlasů Jihomoravských zastupitelů a proti byli pouze tři zástupci Zelených a Pirátů.

Lidé v Bystrci se tak ocitají v pozici občanů druhé kategorie, kdy město Brno a Jihomoravský kraj nutí městské části dopravní stavbu i přes odpor místních obyvatel.

Považuji za neuvěřitelné, že ve 21. století se neplánuje tato významná dopravní stavba jako skutečný obchvat města, ale jako průtah přímo pod okny domů v Bystrci, kde žije 22 tisíc obyvatel. A to ještě nezmiňuji fakt, že takto naplánovaná trasa nevratně poškodí nejvýznamnější rekreační zónu ve městě, Brněnskou přehradu.

Je jasné, že pokud zvítězí varianta Hitlerovy dálnice, bude zcela zničena nástupní zóna k Brněnské přehradě a na celém území vzroste emisní a hluková zátěž. Brněnská přehrada navíc neslouží krekreaci pouze místní městské části, ale celému Brnu a okolí.

Předpokládám, že pohádkám o vedení trasy přes Bystrc v tunelu nevěří ani ti, kteří je vyprávějí. Takový tunel by totiž musel měřit několik kilometrů a kromě extrémně vysokých nákladů by znamenal dopravní komplikace azajížďku pro každého, kdo by se touto trasou pokoušel dostat do okrajových částí Bystrce. A to nemluvím o tom, že i z tunelu se někudy musejí odvádět exhalace.

Musím znovu konstatovat, že jsem v celé studii nenašla přesvědčivé argumenty, které by měly zevšech možných tras favorizovat právě dostavbu Hitlerovy dálnice. Rozdíly mezi jednotlivými variantami jsou statisticky nevýznamné a kritéria hodnocení jsou nastavena pochybně. Uváděné argumenty působí účelově a snaha řešit dopravní problémy druhého největšího města v republice na úkor obyvatel vybraných městských částí je skutečně smutná.

Pokud vám není lhostejná budoucnost Bystrce a zajímá vás vývoj situace kolem plánované trasy „R43“ máte jedinečnou možnost zeptat se na příštím jednání Zastupitelstva MČ Brno-Bystrc zástupců města Brna a Jihomoravského kraje, kteří zde budou prezentovat výsledky Územní studie Jihomoravského kraje.

Schůze bystrckého zastupitelstva, která se koná 10. dubna 2019 v 17 hodin ve společenském centru, by se měl zúčastnit radní statutárního města Brna pan RNDr. Filip Chvátal, Ph.D., spolu se zástupci Jihomoravského kraje. Bude zde snad také příležitost dát jednoznačně najevo svůj postoj kplánované výstavbě. Využijme této možnosti.

Monika Šimková
Zastupitelka Zelená pro Bystrc