27. 5. 2020

Spolek Ochránci Brněnské přehrady a okolí poslali 27. května 2020 Otevřené sdělení č. 7 odpovědným osobám a mediím. Níže naleznete znění dopisu a leták – letak_limity.

Vážení zastupitelé, vážení představitelé Brna a JMK, odpovědní pracovníci KHS JMK, MMR a MŽP,

dovolujeme si Vás opět oslovit s tím, že v příloze je sedmý z odborných souhrnů – letáků – dokládajících zásadní vady Územní studie, za kterou Jihomoravský kraj zaplatil cca 20 milionů Kč veřejných finančních prostředků a ke které většině z Vás v minulosti byly předány kopie několika velmi kritických odborných posouzení nebo alespoň jejich souhrny.

To, že jste doposud nepřispěli v rámci svých odpovědností a gescí k tomu, aby tyto vady byly napraveny, nebo dokonce že došlo k vydání stanovisek a hlasováním, kde byly informace o zásadních vadách věcně ignorovány, vnímáme jako zcela alarmující. Ignorováním zásadních vad poškozujete obyvatele kraje a přispíváte k mrhání s veřejnými prostředky. Neprodlená náprava je nutná.

Je zcela nesmyslné, aby druhé největší město republiky na základě nějaké zpackané studie nemělo silniční obchvat (a ani o něj nestálo) a aby všechna tranzitní doprava musela projíždět obytnými částmi Brna. Nesmyslné maskování tohoto „dopravně-urbanistického zmetku“ pokusy o tvrzení, že mnohamiliardová nadstandardní ochranná opatření vše vyřeší, je nutné zcela odmítnout.
Je nepochybné, že tento „dopravně-urbanistický zmetek“, bude-li za Vaší účasti na tomto procesu schválen v krajské územně plánovací dokumentaci, povede jen k dalšímu oddálení smysluplného řešení pro všechny ty, kteří se nápravy dopravně přetíženého Brna nemohou už desetiletí dočkat.
Protože se nikdo z Vás s odpuštěním ani neráčil do dané studie a do kritických hodnocení podívat, rozhodli jsme se, že Vám budeme pravidelně „po kapkách“ ukazovat ona problematická místa, která jasně prokazují, jak moc zpackaný materiál používáte ke svému špatnému rozhodování v procesu aktualizace Zásad územního rozvoje JMK.

V přiloženém letáku (letak_limity) se můžeme přesvědčit, jak jsou dle studie řešena problematická místa, kde dochází již nyní k překračování hygienických limitů. Tento příklad z Kuřimi ukazuje na problémy v dopravním modelování a navazujících částech studie. Na konkrétní komunikaci, pro kterou je jižní obchvat Kuřimi zcela neúčinný, byla neoprávněně snížena intenzita dopravy řádově o 60 % pro rok 2035. Cílem tohoto snížení je patrně zaručení papírového dodržení limitu na komunikaci s vydanou časově omezenou výjimkou pro nedodržení hlukových limitů.

S úctou
Ochránci Brněnské přehrady a okolí, z.s.
za spolek Ing. Pavel Škarvada, Ph.D. – předseda spolku