20. 4. 2020
Předseda spolku Ochránci Brněnské přehrady a okolí, Pavel Škarvada, který veřejně upozorňuje na zásadní problémy v krajské Územní studii, zasílá ukázky zásadních chyb studie kompetentním orgánům.
Prohlédnout si je můžete v tomto letáku (pdf) – letak_1_fuserina
Sdělení je primárně určeno zastupitelům JMK, Brna, členům rad a výborů, MMR, MŽP, KHS, MD, ŘSD a zástupcům medií. Některé tyto orgány totiž v minulosti na základě chybné Územní studie vydávaly chybná stanoviska a schvalovaly chybná usnesení. V současnosti se na základě zmíněného nesprávného podkladu kraj dokonce snaží o aktualizaci Zásad územního rozvoje JMK. Cílem celé akce je zabránit dalšímu plýtvání veřejnými prostředky a snaha o nápravu chybných stanovisek a usnesení. Jak dlouho celá akce potrvá, není zatím stanoveno, ale vzhledem k počtu chyb a pochybení ve studii nelze vyloučit, že se bude jednat o dlouhodobou záležitost.
Otevřené sdělení č. 1 předávané odpovědným osobám a mediím
V Brně dne 15.4.2020
Vážení zastupitelé, vážení představitelé Brna a JMK, odpovědní pracovníci KHS JMK, MMR a MŽP,
dovolujeme si Vás oslovit s tím, že v příloze je první z odborných souhrnů – letáků – dokládajících zásadní vady Územní studie, za kterou Jihomoravský kraj zaplatil cca 20 milionů Kč veřejných finančních prostředků a ke které většině z Vás v minulosti byly předány kopie několika velmi kritických odborných posouzení nebo alespoň jejich souhrny.
To, že jste doposud nepřispěli v rámci svých odpovědností a gescí k tomu, aby tyto vady byly napraveny, nebo dokonce že došlo k vydání stanovisek a hlasováním, kde byly informace o zásadních vadách věcně ignorovány, vnímáme jako zcela alarmující. Ignorováním zásadních vad poškozujete obyvatele kraje a přispíváte k mrhání s veřejnými prostředky. Neprodlená náprava je nutná.
Je zcela nesmyslné, aby druhé největší město republiky na základě nějaké zpackané studie nemělo silniční obchvat (a ani o něj nestálo) a aby všechna tranzitní doprava musela projíždět obytnými částmi Brna. Nesmyslné maskování tohoto „dopravně-urbanistického zmetku“ pokusy o tvrzení, že mnohamiliardová nadstandardní ochranná opatření vše vyřeší, je nutné zcela odmítnout.
Je nepochybné, že tento „dopravně-urbanistický zmetek“, bude-li za Vaší účasti na tomto procesu schválen v krajské územně plánovací dokumentaci, povede jen k dalšímu oddálení smysluplného řešení pro všechny ty, kteří se nápravy dopravně přetíženého Brna nemohou už desetiletí dočkat.
Protože se nikdo z Vás s odpuštěním ani neráčil do dané studie a do kritických hodnocení podívat, rozhodli jsme se, že Vám budeme pravidelně „po kapkách“ ukazovat ona problematická místa, která jasně prokazují, jak moc zpackaný materiál používáte ke svému špatnému rozhodování v procesu aktualizace Zásad územního rozvoje JMK.
V prvním přiloženém „letáku“ letak_1_fuserina jsou ukázány příklady různých druhů chyb a pochybení v hlukových mapách. Chyby jsou rozloženy napříč celým krajem a všemi variantami a není jich rozhodně málo. I jednotlivé chyby mohou značně ovlivnit výsledné hodnocení variant. Lze si tak snadno udělat představu o kvalitě závěrů hlukové studie, respektive celé Územní studie. Příště si ukážeme, jak studie dělá ze špatného dobré a jak byly vadné podklady dále s přidáním dalších chyb nesprávně vyhodnoceny.
S úctou
Ochránci Brněnské přehrady a okolí, z.s.
za spolek Ing. Pavel Škarvada, Ph.D. – předseda spolku