18. 12. 2018

Rozhodně odmítáme dálnici přes Bystrc, říká Dana Sýsová, iniciátorka sběru námitek proti Změně územního plánu města Brna.

Vedení kraje představilo územní studii, která navrhuje rychlostní silnici 43 v takzvané německé variantě. Má vést nedaleko Brněnské přehrady astavěným územím Bystrce. Přinášíme výběr ohlasů, které se na toto téma v minulém týdnu objevily v médiích.
Připojujeme komentář Dany Sýsové z Kníniček, která dlouhodobě bojuje proti silnici 43 a v městské části organizovala petici, kterou podepsaly čtyři stovky lidí.

Co je cílem vaší iniciativy?
Zastupuji občany, kteří nepřipustí vtažení tranzitní dopravy do města Brna. Tuto naši iniciativou nyní v prosinci, podepsalo více než 400 občanů, tedy Námitku proti Změně územního plánu města Brna, kterou jsme podali na odboru územního plánování Magistrátu města Brna.
Jsme přesvědčeni a apelujeme opravdu na Město Brno, že má chránit zájmy celého Brna a musí řešit tranzitní dopravu jako celek, stejně tak jak činí jiná města a obce, ne ji pustit do města a zničit tak tři městské části, tj. Bosonohy, Bystrc a Kníničky.

Jste tedy zásadně proti dálnici?
Chci, aby zaznělo, že my rozhodně dálnici chceme. Uvědomujeme si její naprostou nezbytnost, ale dálnice, se musí plánovat tak, aby město Brno obcházela a brala v úvahu situaci, že Brno se potřebuje ještě dalších 30 let rozrůstat. Což právě umožňovala a respektovala varianta Boskovické brázdy, kterou my podporujeme a dříve ji Jihomoravský kraj uznal jako možnou variantu. Teď však variantu Boskovické brázdy Jihomoravský kraj zavrhnul a nesmyslně tlačí tranzitní dopravu do hustě zabydlených městských částí a vybral variantu 80let starou, tedy po trase bývalé Hitlerové dálnice.

Co hrozí, když dálnice povede přes Bystrc?
Přístup k přístavišti by byl totálně zničen. Prostor by zabrala mimoúrovňová křižovatka, která má několik set metrů. Hluk, smog, prach by se usazoval a šířil nad vodní hladinou přehrady a nesl by se také údolím Svratky. Postihl by Kníničky, Komín atd.
Je nezbytné si uvědomit, že město Brno má jedinou rekreační oblast, a to okolí brněnské přehrady. Je to jediné místo, kam se dá velmi dobře dojet i tramvají, kam lidé po práci mohou jet odpočívat a nabrat energii, kam chodí na procházky, jezdí na kole, na parník apod.. Nemyslím si, že je mnoho lidí, kteří si mohou dovolit např. celé letní prázdniny strávit vzahraničí, a proto všichni tak rádi a hojně využívají rekreační oblast brněnské přehrady.

Ovšem obhájci dálnice přes Bystrc tvrdí, že vše vyřeší její vedení tunelem.
A pokud je ještě mezi námi někdo, kdo věří na tunel nad tzv. Hitlerkou a na tubus před hrází, která uchrání před hlukem a smogem údolí Svratky, tak je na omylu. Na to se peníze nenajdou. Megalomanské vizualizace případných tunelů jsou jedna věc, ale uhradit takovou stavbu je podstatně komplikovanější věc a je pouze v režii a pod taktovkou investora stavby. 1km tunelu stojí minimálně 1,5 – 2,5 miliardy korun, a nevěřím, že na to se peníze někde najdou.
Zkuste usínat v místnosti se zapnutou pračkou, ta má 60 decibelů, což je stejně jako provoz, který by nás zde ohrožoval 24hodin denně.

Co je tedy největší chybou vybrané výsledné varianty?
Výsledná vybraná varianta, kterou v pondělí 10. 12. 2018 představil Krajský úřad, vychází ze studie PK Ossendorf pro silnici I43 ve stopě německé dálnice. Tato výsledná varianta však nehodnotila vliv na životní prostředí, nikdo se při ní nezabýval ochranou před hlukem, žádný tunel nebyl stvrzen, je to pro občany opravdový ŠOK! Studie byla neveřejným dokumentem a bude zveřejněna až 7. 1. 2019 na stránkách Zurca.
Takto připravovaná a řešená tranzitní doprava odebere možnost už tak zubožené dopravní VNITROMĚSTSKÉ obslužnosti města Brna a smíchá kamiony s běžnou dopravou. Pokud tvrdí, že je to silnice, ale pořád má 4 pruhy! Silnice 1. Třídy má pruhy dva, ne čtyři a umožňuje křížení, což dálnice neumožňuje. Tranzitní doprava do měst nepatří. Kraj chce zneužít město Brno pro tranzitní dopravu. Řeči o „výhodě“ této varianty, tj. o rychlosti 80 km/hod., nemůže snad někdo myslet vážně. Žádná dálnice vedená městem (vybudovaná v dnes již překonané době) nikdy nemá v městě povolenou rychlost 130 km/hod.

Ohlasy v tisku:

Reportáž na portálu Seznam
Plány Hitlerovy dálnice ožívají. Lidé v okolí Brněnské přehrady se bouří
Zdroj: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/plany-hitlerovy-dalnice-ozivaji-lide-v-okoli-brnenske-prehrady-se-bouri-62457?dop-ab-variant=3&seq-no=1&source=hp

Článek v MF DNES – příloha v JPG

Trasa D43? Přes Bystrc, řekla studie. Dálnici má ale nahradit rychlostní silnice
Zdroj: https://brnensky.denik.cz/zpravy_region/trasa-d43-pres-bystrc-rekla-studie-dalnici-ma-ale-nahradit-rychlostni-silnice-20181211.html

D43 přes Bystrc odmítly tisíce lidí. Definitivní trasu dálnice určí studie kraje
Zdroj: https://brnensky.denik.cz/zpravy_region/d43-pres-bystrc-odmitly-tisice-lidi-definitivni-trasu-dalnice-urci-studie-kraje-20181206.html